Auta typu Suv przebojem wdarły się na rynek samochodów już w latach 60-tych zeszłego stulecia. Ten typ nadwozia tłumaczony z języka angielskiego (Sport Utility Vehicle) to połączenie cech auta osobowego i terenowego. Prekursorem nadwozia typu Suv był amerykański Jeep Wagoneer. Moda na Suv-y wdarła się również na polskie drogi. Dotąd popularne nadwozia typu Van lub kombi ustępują miejsca popularnym Suv-om. Które rodzaj nadwoiza lepiej sprawdzi się dla rodziny Suv, czy Van? Czy warto ulec modzie?

Wszędobylski Suv.
Suv czy Van? To pytanie zadaje sobie coraz więcej polskich konsumentów pragnących kupić nowe lub używane auto. Nadwozie typu Suv posiada szereg zalet a dostępność modeli spełniających jego definicje oferowanych jest przez większości producentów. Co ważne nadwozie typu Suv można wybrać w każdej klasie aut. Od małych miejskich Cross-overów po duże luksusowe i markowe auta. Suv ma kilka niezaprzeczalnych zalet. Posiada zwartą budowę dzięki której wiemy gdzie zaczyna i kończy się auto. Wysoka pozycja za kierownicą ułatwia obserwowanie drogi co w sposób znaczący wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Zwiększony prześwit i nastawy zawieszenia ułatwiają podjazd pod wysokie krawężniki a z reguły większy profil opon dużo lepiej wybiera nierówności nawierzchni. Wnętrza małych Suv-ów dzięki podwyższonej kabinie oferują sporo miejsca dla podróżnych co zwiększa komfort podróżowania a dodatkowo zbliża możliwości przewozowe takich aut do nadwozia typu Van czy kombi. Dodatkowo ostatnio coraz więcej Suv-ów oferuje również 7 miejsc siedzących przez co auta te wchodzą w ten sposób w upodobania klientów, którzy do tej pory kupowali właśnie z tego powodu Van-y. Zatem czy segment Suv to złoty środek? Jeżeli wymienione wyżej zalety są dla nas priorytetem to pewnie tak, jeśli jednak zestawimy ten segment aut z popularnymi Van-ami może się okazać, że są na rynku lepsze propozycje. Zatem Suv czy Van? Sprawdźmy czy możliwości Van-ów, które z roku na roku systematycznie tracą runek, mogą być alternatywą dla wszędobylskich Suv-ów.

Rodzinny Van.
Nadwozie typu Van również swoje początki miało na rynku amerykańskim. W Europie pierwszym Van-em mianowano Renault Espace, który został zaprezentowany w 1984 roku. Renault Espace powstało właśnie w wyniku fascynacji amerykańskimi Vana-mi. Od połowy lat 80-tych rynek Van-ów w Europie stale rósł. Rodziny na starym kontynencie pokochały ten segment aut. Nadwozie typu Van mieściło od 5 do 8 osób w różnym układzie. Oferując układ wnętrza 2+3;3+3; 2+3+2 a nawet 2+3+3. Niepodważalną zalety Van-ów to przestrzeń dla ich pasażerów i ogromne bagażniki. Nadwozie tego typu daje możliwość szerokiej aranżacji wnętrza oraz rodzinne praktyczne rozwiązania takie jak stoliki dla dzieci, uchwyty na kubki czy niezliczone schowki. Niektóre Van-y mają odsuwane boczne drzwi, dzięki którym łatwiej na zatłoczonych parkingach zapiąć dzieciom pasy w fotelikach nie narażając siebie i innych na uszkodzenie lakieru. Pod koniec lat 90-tych zeszłego wieku na rynku pojawił się Opel Zafira, który zauroczył klientów nowatorskim rozwiązaniem Flex7, dzięki któremu można było kilkoma ruchami przekształcić auto w 7-mio osobowe (dwa dodatkowe miejsca można było złożyć i rozłożyć w trzecim rzędzie, kosztem bagażnika).

Suv czy Van?
Van-y zdobyły rynek i były bardzo popularne wśród rodzin ze względu na praktyczne rozwiązania jakie oferowały. Patrząc jednak na wyniki sprzedaży po rodzaju nadwozia okazuje się, że popularne niegdyś Van-y przegrywają z modnymi teraz Suv-ami. Po części jest spowodowane modą na Suv-y, a po części tym, że dzisiejsze Suv-y przejęły wiele cech rodzinnych Van-ów. W efekcie tego konsumenci wybierając Suv-a, wybierają praktyczność i rodzinny charakter Van-a, z możliwościami drogowymi Suv-a.